Forum portalu turystyka-gorska.pl

Wszystko o górach
portal górski
Regulamin forum


Teraz jest Cz mar 28, 2024 11:02 am

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3269 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 105, 106, 107, 108, 109
Autor Wiadomość
PostNapisane: Wt lut 09, 2021 8:36 pm 
Kombatant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz gru 09, 2010 10:28 am
Posty: 487
Cytuj:
Zapewne niektórzy przecenili swoje możliwości, ale po dwóch tygodniach oczekiwania, kiedy spędzaliśmy czas w większości raczej aktywnie, to aklimatyzacji się nie traci, a wręcz przeciwnie. To nie miało żadnego negatywnego wpływu, ale na pewno był hurraoptymizm. Zabrakło pewnie większości osób takiego chłodnego myślenia i oceny własnych możliwości. Myślę, że to zdecydowanie był klucz do tej całej sprawy.

Chwilę później
Cytuj:
Jesteś zadowolona z tego, co udało ci się zrobić podczas tej wyprawy?

Jestem bardzo zadowolona. Przyjechałam z nastawieniem, że przeżyję coś niesamowitego i że doświadczę zupełnie nowych rzeczy i dokładnie tak było. Jeśli chodzi o trudności, to z jednej strony byłam na nie przygotowana, a z drugiej - doświadczając ich na własnej skórze, naprawdę musiałam trochę pocierpieć. Na pewno pozostanie to długo w mojej pamięci, natomiast ja tu po to przyjechałam. Nie spodziewałam się, że cokolwiek tutaj pójdzie łatwo. Było niebezpiecznie wiele razy. Trzeba było mieć niezły refleks, żeby nie dostać skałą w głowę. Dużo się działo. Ilość niebezpieczeństw i trudnych sytuacji to jest również szeroki temat.

:roll:
https://www.rmf24.pl/raporty/raport-pol ... Id,5035353

_________________
"Podstawowym celem człowieka powinno być unikanie prostaków i ludzi bez poczucia humoru. Bo życie jest za krótkie"
Andrzej Zawada


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Cz lut 25, 2021 5:59 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 13, 2005 2:03 pm
Posty: 11081
Lokalizacja: Poznań
Ciąg dalszy zabawy
https://www.onet.pl/sport/onetsport/k2- ... 6,d87b6cc4
Chyba lepiej by było aby Magdalena Gorzkowska nie udzielała się za dużo medialnie.

_________________
Tatrzańskie szlaki


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pn mar 01, 2021 5:45 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N mar 09, 2014 2:19 pm
Posty: 3046
W cieniu Nepalczyków
https://www.onet.pl/sport/onetsport/zim ... e,d87b6cc4


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt mar 02, 2021 11:33 am 
Stracony

Dołączył(a): Wt sie 07, 2012 8:56 pm
Posty: 4265
Lokalizacja: Łódź
krank1 napisał(a):

To dorzucę.
https://explorersweb.com/2021/02/26/tom ... q6AYFo1i3M


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt mar 02, 2021 4:37 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Pn paź 05, 2015 7:18 pm
Posty: 1983
Wyprawy komercyjne w Himalaje/Karakorum to jakaś aberracja.
Coraz bardziej dochodzę do przekonania, że powinny być najzwyczajniej w świecie zabronione.
A Szerpowie zrobili to bez mydła...


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt mar 02, 2021 4:44 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 13, 2005 2:03 pm
Posty: 11081
Lokalizacja: Poznań
No ciekawe konkluzje.
Ciekawe czemu nie wszyscy wiedzieli o szczelinie.
A osobiście mnie ciekawi czy 10 nepalskich zdobywców było pod K2 tylko jako nepalskie zespoły mające dokonać pierwszego wejścia na szczyt, czy też dodatkowo jako szerpowie zatrudnieni w agencjach, które przygotowywały drogę dla klientów komercyjnych.
Bo jeśli część z nich pracowała dla agencji to faktycznie zrobili klientów bez mydła.
A jeśli pojechali tam jako własne, odrębne wyprawy to spoko. Nie musieli się nikomu tłumaczyć.

_________________
Tatrzańskie szlaki


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt mar 02, 2021 10:35 pm 
Uzależniony ;-)
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn kwi 11, 2011 9:25 pm
Posty: 1493
Lokalizacja: W-wa
można to łatwo sprawdzić
(najlepiej zanim się napisze o dymaniu klientów)

1.
Przedstawiamy dwóch rywalizujących ze sobą nepalskich liderów zespołów

Pierwszym jest 38-letni Nimsdai Purja, który dwa lata temu pobił rekord zdobycia 14 najwyższych szczytów świata (...)
Pięciu pozostałych członków zespołu ekspedycyjnego Nimsdai to wszyscy Szerpowie: Mingma David Sherpa, Mingma Tenzi Sherpa, Geljen Sherpa, Pem Chiri Sherpa i Dawa Temba Sherpa.

Liderem drugiego zespołu w całości nepalskiego był Mingma Gyalje Sherpa, (...)
Zespół trzech Szerpów Mingmy G (pozostali dwaj w drużynie to Dawa Tenjin Sherpa i Kilu Pemba Sherpa) otrzymał 50 000 rupii od Ministerstwa Komunikacji Nepalu i 4014 USD za pośrednictwem GoFundMe. Poza tym była to wyprawa samofinansująca się: nie byle jaki wyczyn, biorąc pod uwagę, że COVID anulował główną okazję do zarobienia pieniędzy dla Szerpów: sezon wspinaczkowy.

Oprócz tych dwóch zespołów istniał tradycyjny zespół komercyjny obsługiwany przez Seven Summits Treks z Katmandu, składający się z 45 międzynarodowych wspinaczy, w tym linkarzy Sherpa. Z około 60 wspinaczami spoglądającymi na szczyt, K2 było tak ruchliwe, jak zwykle latem
.
https://www.thebmc.co.uk/all-Nepalese-t ... -in-winter

2.
W dniach poprzedzających nocny atak szczytowy obie grupy połączyły siły, decydując o wspólnej strategii mocowania lin na górnej górze i mając nadzieję na wspólne zdobycie szczytu. Jeden Szerpa z ekspedycji komercyjnej, Sona Sherpa, również przyłączył się do akcji.
https://www.nationalgeographic.com/adve ... ghest-peak

_________________
Nutko moja
https://www.youtube.com/@CarpathianMusicWorld/playlists


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Śr mar 03, 2021 10:32 am 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 13, 2005 2:03 pm
Posty: 11081
Lokalizacja: Poznań
Dzięki. Ale nie daje to odpowiedzi na pytanie czy pracowali też dla agencji komercyjnej i jakie między nimi były układy. Czy byli odrębnymi zespołami działającymi niezależne od nich. A skoro wspinacze będący na miejscu zaczynają pisać takie relacje to może być coś na rzeczy.
(przy okazji można też spróbować przeczytać ze zrozumieniem w temacie dymania klientów)

_________________
Tatrzańskie szlaki


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Śr mar 03, 2021 11:05 am 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Pn paź 05, 2015 7:18 pm
Posty: 1983
A kto tu pisze o "dymaniu klientów"?
Może "dymanie" polegało jeszcze na czymś gorszym?
Poczekajmy na książki :D Póki co, nawet z tego, co dociera od uczestników, to był tam niezły burdel, którego apogeum stanowi niesławnej pamięci noc w C3 i jej konsekwencje. To jest coś niewyobrażalnego na zimowym K2 i naprawdę przejdzie do historii himalaizmu.
Wyprawy komercyjne w Himalaje/Karakorum powinny być niedopuszczalne. Ciekaw jestem statystyk wypadków i śmierci na takich wyprawach i analiz przyczyn.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Śr mar 03, 2021 4:51 pm 
Kombatant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz gru 09, 2010 10:28 am
Posty: 487
Zbychu napisał(a):
Wyprawy komercyjne w Himalaje/Karakorum powinny być niedopuszczalne.
A podobno góry to wolna przestrzeń.
Zbychu napisał(a):
Poczekajmy na książki
Jeśli mają być takiej jakości, jak przygotowania do tej wyprawy, to uchowaj nas Boże.

_________________
"Podstawowym celem człowieka powinno być unikanie prostaków i ludzi bez poczucia humoru. Bo życie jest za krótkie"
Andrzej Zawada


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Śr mar 03, 2021 4:56 pm 
Kombatant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz gru 09, 2010 10:28 am
Posty: 487
tomek.l napisał(a):
Dzięki. Ale nie daje to odpowiedzi na pytanie czy pracowali też dla agencji komercyjnej i jakie między nimi były układy. Czy byli odrębnymi zespołami działającymi niezależne od nich. A skoro wspinacze będący na miejscu zaczynają pisać takie relacje to może być coś na rzeczy.
(przy okazji można też spróbować przeczytać ze zrozumieniem w temacie dymania klientów)
Większość wspinaczy (ale nie wszyscy) korzystała jedynie z infrastruktury Seven Summits Treks (czy to mesa, czy namioty i liny powyżej BC). Z tego co przeczytałem do tej pory to NIKT nie zabierał ze sobą klientów, poza SST. A Snorri i Sadparowie działali oddzielnie (dopiero w ataku dołączył do nich Mohr).

_________________
"Podstawowym celem człowieka powinno być unikanie prostaków i ludzi bez poczucia humoru. Bo życie jest za krótkie"
Andrzej Zawada


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Śr mar 03, 2021 5:06 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Pn paź 05, 2015 7:18 pm
Posty: 1983
mpap napisał(a):
Zbychu napisał(a):
Wyprawy komercyjne w Himalaje/Karakorum powinny być niedopuszczalne.
A podobno góry to wolna przestrzeń.
Wolna od czego?


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Śr mar 03, 2021 7:35 pm 
Kombatant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz gru 09, 2010 10:28 am
Posty: 487
Całe życie myślałem, że wolna jest od ludzi, którzy będą mi mówili co mogę robić, a co nie. Okazuje się, że nie.

_________________
"Podstawowym celem człowieka powinno być unikanie prostaków i ludzi bez poczucia humoru. Bo życie jest za krótkie"
Andrzej Zawada


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Śr mar 03, 2021 8:05 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Pn paź 05, 2015 7:18 pm
Posty: 1983
A ja chciałbym żeby była wolna od komercji, wtedy byłaby wolniejsza.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Śr mar 03, 2021 8:42 pm 
Kombatant

Dołączył(a): Wt kwi 22, 2014 3:26 pm
Posty: 428
Najwolniejsza by była,gdyby nikt tam nie chodził. :) No ale skoro ludzie mają ochotę i pieniądze to w czym problem? Jak trochę ludzi zginie to następni może się zastanowią czy warto się tam pchać Na pewno Nepalczykom się trochę polepszy w życiu.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Śr mar 03, 2021 8:55 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Pn paź 05, 2015 7:18 pm
Posty: 1983
trebor napisał(a):
No ale skoro ludzie mają ochotę i pieniądze to w czym problem?
Problem w tym, że "ochota i pieniądze" na takie góry jak Himalaje to za mało. Trzeba choćby wiedzieć jak chodzić w rakach. Chociaż jak się nie umie, to uczą na miejscu.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Śr mar 03, 2021 9:50 pm 
Kombatant

Dołączył(a): Wt kwi 22, 2014 3:26 pm
Posty: 428
Eee, aż tak bardzo bym nie przerysowywał. Złotego środka nie ma.Ten z mniejszym doświadczeniem i umiejętnościami w pewnym momencie może stwierdzić że sytuacja go przerasta, więc zawróci i nie zginie. A ten lepszy, himalaista na ten przykład, stwierdzi że dźwignie temat, nie zawróci i zginie. I bądź tu człowieku mądry, kogo puszczać w te Himalaje. :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Cz mar 04, 2021 9:14 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 13, 2005 2:03 pm
Posty: 11081
Lokalizacja: Poznań
mpap napisał(a):
Z tego co przeczytałem do tej pory to NIKT nie zabierał ze sobą klientów, poza SST.
No to nie muszą się innym wspinaczom tłumaczyć skoro w ogóle dla nich nie pracowali. Choć mogliby się podzielić informacjami z wejścia, informacją o szczelinie i o tym jak ją pokonać, skoro wiedzieli, że po nich będą próbować inni.
Faktem jednak jest to co wspomina sam Mingma G, że nie powiedzieli innym, że zamierzają atakować szczyt. Tomaz Rotar natomiast twierdzi, że wprost ich okłamali bo chcieli szczyt tylko dla siebie.

_________________
Tatrzańskie szlaki


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt mar 05, 2021 9:11 am 
Kombatant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz gru 09, 2010 10:28 am
Posty: 487
W kwestii podzielenia się informacjami na temat drogi to pełna zgoda - jeśli tego nie zrobili, to źle o nich świadczy. Moim zdaniem Rotar przesadza z tym okłamywaniem.
tomek.l napisał(a):
Faktem jednak jest to co wspomina sam Mingma G, że nie powiedzieli innym, że zamierzają atakować szczyt.
Może nie śledziłem tych wydarzeń jakoś wnikliwie, ale przecież cały ten zespół, po wcześniejszych huraganowych wiatrach na początku stycznia, które zniszczyły namioty w wyższych obozach, początkowo wychodził w górę w celu odbudowania tego, co zostało zniszczone. Dopiero w trójce zorientowali się, że nagle "poprawiła się" prognoza na najbliższe dni, przy czym te początkowe prognozy i tak nie mówiły o AŻ TAKIEJ lampie, jaką mieli na szczycie. Głupi by z tego nie skorzystał, więc wymienili butle na świeże i poszli. Jedyny Nims, jak oświadczył, nie korzystał z dodatkowego tlenu i, w moim przekonaniu, szedł na dużym ryzyku. Fakty nie przemawiają za tym, żeby Nepalczycy mogli kogoś okłamać specjalnie. Raczej wykorzystali moment. Mało to razy zdarzało się coś podobnego w historii himalaizmu? ;)

_________________
"Podstawowym celem człowieka powinno być unikanie prostaków i ludzi bez poczucia humoru. Bo życie jest za krótkie"
Andrzej Zawada


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt mar 05, 2021 10:37 am 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 13, 2005 2:03 pm
Posty: 11081
Lokalizacja: Poznań
Skoro nie dzieli się swoimi planami aby inni ich nie opóźniali w ataku jak powiedział sam Mingma to chyba jednak jakiś plan mieli.
A czy tylko nie dzielili się planami, którymi nie musieli się przecież dzielić z obcymi czy centralnie na zadane pytanie skłamali to już wiedzą ci co z nimi rozmawiali.

_________________
Tatrzańskie szlaki


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt mar 05, 2021 12:00 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr lip 12, 2017 7:32 am
Posty: 4097
A dziś rocznica Broad Peaka....

_________________
Urodziłeś się, by być prawdziwym, a nie perfekcyjnym.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt mar 05, 2021 12:47 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Pn paź 05, 2015 7:18 pm
Posty: 1983
Ja przyjmuję, że w rozgoryczeniu można umniejszać sukces innych, jednakże wypowiedzi różnych uczestników wskazują na mieszanie na szachownicy w chwilach nieuwagi uczestników gry.
No ale
Zbychu napisał(a):
Poczekajmy na książki

Przez ten cały burdel przestajemy sobie uświadamiać, że tegoroczne zimowe boje o K2 pochłonęły pięć istnień ludzkich (trzy w jakiejś tam konsekwencji tragicznej nocy).
To jest prawdziwy problem, reszta mogłaby być śmieszna.

Redemption MM napisał(a):
A dziś rocznica Broad Peaka....
Tak... dziś rocznica wejścia a jutro zejścia...
Na tę okoliczność sięgnąłem sobie, po raz któryś, do wywiadu z Jackiem Berbeką. Niezależnie od tego, że gość potrafi być przykry, tutaj dodatkowo rozgoryczony, to jednak stawia sporo trafnych diagnoz co do... powiedziałbym, kondycji człowieczeństwa w himalaizmie.

https://www.rmf24.pl/news-brat-berbeki- ... Id,1039973


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt mar 05, 2021 9:21 pm 
Kombatant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz gru 09, 2010 10:28 am
Posty: 487
Tymczasem Tomala zrezygnował z szefowania PHZ.

_________________
"Podstawowym celem człowieka powinno być unikanie prostaków i ludzi bez poczucia humoru. Bo życie jest za krótkie"
Andrzej Zawada


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So mar 06, 2021 12:01 am 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Pn paź 05, 2015 7:18 pm
Posty: 1983
To dobrze o nim świadczy. To wyraz realnej oceny rzeczywistości i instynktu samozachowawczego.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So mar 06, 2021 4:24 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 13, 2005 2:03 pm
Posty: 11081
Lokalizacja: Poznań
Kolejny wywiad z Jackiem Berbeką
https://sport.onet.pl/alpinizm/himalais ... cs&utm_v=2

_________________
Tatrzańskie szlaki


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt mar 09, 2021 6:20 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 13, 2005 2:03 pm
Posty: 11081
Lokalizacja: Poznań
Odpowiedź Mingma G
https://www.facebook.com/climbermingma/ ... 8228767264
https://sport.onet.pl/alpinizm/k2-magda ... ow/wt2qyz0
Cytuj:
Sona Sherpa po zdobyciu szczytu 16 stycznia i przebywał w bazie aż do 9 lutego. Duży zespół wspinaczy rozpoczął atak szczytowy 2 lutego. Podczas tych szesnastu dni wspinacze-hejterzy mieli mnóstwo czasu, aby uzyskać od niego informacje o stanie lin i tras. Dlaczego tego nie zrobili? Czyżby kłamali? - kończy Nepalczyk

Mingma G opisuje też na fb wspinaczkę na K2

_________________
Tatrzańskie szlaki


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So sie 07, 2021 11:24 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14874
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Jak pewnie wszyscy już wiedzą - odnaleziono ciała wszystkich 3 wspinaczy zaginionych zimą na K2: Sadpary, Snoriego i Mohra.
Ciało Alego syn Sajid ściągnął w okolice 4 i tam pochował.

Obrazek

Wiele wskazuje na to, że zamarźli schodząc, zapewne po zbyt późnym zdobyciu szczytu.
Na pewno też skończył im się tlen, bo byli wszyscy bez sprzętu tlenowego, ale powpinani do lin (Mohr (nie Snorrijak wcześniej napisałem) zaledwie 20 minut drogi nad C4)

Na razie nie widziałem informacji o jakichś zapisach z urządzeń, pewnie ma je Sajid i zabrał do fachowej analizy na dół (sprzęt niewątpliwie zamarzł i pewnie musi się nim zająć specjalistyczne laboratorium).

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Ostatnio edytowano N sie 08, 2021 11:50 am przez grubyilysy, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sie 08, 2021 11:19 am 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14874
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Sajid ma GoPro Johna Snorriego.
Na razie udało mu się odczytać jedynie ostatni kadr, nic z niego nie wynika bo jest skierowany w nogi, pracują nad odzyskaniem reszty.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt sie 13, 2021 5:25 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14874
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Artykuł Valentina Sypawina o odnalezionych ciałach Mora, Sadpary i Snoriego.

https://explorersweb.com/2021/08/09/i-f ... qYwaIAm6uI

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3269 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 105, 106, 107, 108, 109

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Polityka prywatności i ciasteczka
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL